Sisällysluettelo

kirjeenvaihto

vuosi: 2019 / numero: 37 / Numero: 2 / Sivu : 110-111

johtuuko bradykardia vain setiritsiinistä vai essitalopraamin ja setiritsiinin yhteisvaikutuksesta?
Hsiu-Hui Chiu1, Yi-Chun Yeh2, Chieh-Shan Wu3
1 dermatologian laitos, Pingtung Christian Hospital, Pingtung; dermatologian laitos, e-Da Cancer Hospital, Kaohsiung, Taiwan
2 psykiatrian laitos; Kaohsiung Medical University Hospital, Kaohsiung, Taiwan
3 dermatologian laitos, Kaohsiung Veterans General Hospital; Department of Dermatology, Faculty of Medicine, College of Medicine, Kaohsiung Medical University, Kaohsiung, Taiwan

Verkkojulkaisupäivä 18-kesä-2019

Postiosoite:
Dr. Chieh-Shan Wu
No. 386 Ta-Chung 1st Road, Kaohsiung 81362
Taiwan
sisäänkirjautuminen Sähköpostitunnuksen saamiseksi

tuen lähde: ei mitään, eturistiriita: Ei mitään

DOI: 10.4103 / ds.ds_24_18

oikeudet ja käyttöoikeudet

näin lainataan tätä artikkelia:
Chiu HH, Yeh YC, Wu cs. Johtuuko bradykardia vain setiritsiinistä vai essitalopraamin ja setiritsiinin yhteisvaikutuksesta?. Dermatol Sin 2019;37:110-1

näin siteeraat tätä URL:
chiu HH, Yeh YC, Wu CS. Johtuuko bradykardia vain setiritsiinistä vai essitalopraamin ja setiritsiinin yhteisvaikutuksesta?. Dermatol Sin 2019 ;37: 110-1. Saatavilla osoitteesta: https://www.dermsinica.org/text.asp?2019/37/2/110/259680

hyvä päätoimittaja,
luimme lehdestänne artikkelin ”Setiritsiiniin liittyvä bradykardia: tapausraportti”. Tämän artikkelin viimeisessä kappaleessa johtopäätös on, että ” raportoimme bradykardiasta, joka johtui todennäköisesti setiritsiinistä.”Uskomme, että tämän artikkelin otsikko ei ole yhteensopiva sen sisällön kanssa.
setiritsiini pidentää QT-aikaa pääasiassa yliannostustapauksissa, vaikka sen vaikutuksen on raportoitu olevan pienempi kuin muiden perinteisten H1-salpaajien. Valitettavasti kirjoittajat eivät maininneet Qt-ajasta artikkelissa. Alkuperäisen EKG: n perusteella QT-aika ei pidentynyt. Tämä on syy, joka tukee, ei yksinkertaista setiritsiinimyrkytystä.
tässä tapauksessa samanaikaisia lääkkeitä ovat essitalopraami. Bradykardia on lueteltu essitalopraamin ohjeiden mukaan ja se on yksi essitalopraamin yliannostuksen tärkeimmistä ilmenemismuodoista. Kirjoittajat pitävät kohdattua bradykardiaa todennäköisemmin setiritsiiniin liittyvänä, koska bradykardia hävisi setiritsiinihoidon lopettamisen jälkeen. Kun kuitenkin otetaan huomioon lääkkeiden yhteisvaikutukset, haittavaikutus voi hävitä, kun jokin yhteisvaikutuksen aiheuttava lääke lopetetaan. Siksi essitalopraami on edelleen epäilyttävä tässä tapauksessa. Essitalopraamin ja bradykardian välinen suhde arvioitiin myös ”todennäköiseksi” pistearvolla 5 emästä samalla Naranjo-algoritmilla.

englanninkielisessä kirjallisuudessa on raportoitu setiritsiinin ja pilsicainidin yhteisvaikutuksesta, joka johtaa rytmihäiriöihin munuaisten vajaatoimintapotilaalla. Tässä tapauksessa 3 päivän kuluttua setiritsiinin ja pilsicainidin samanaikaisesta käytöstä potilas valitti heikotusta. EKG paljasti sinusbradykardian laajalla QRS-aallolla. Korjatun QT-ajan piteneminen ei ollut ilmeistä. Koska sinusbradykardia laajalla QRS-aallolla arveltiin liittyvän pilsicainidin kertymiseen, pilsicainidin käyttö lopetettiin, kun taas setiritsiinin käyttöä jatkettiin. Kolme päivää myöhemmin oireet hävisivät ja EKG palasi entiseen malliin. Tsuruoka, et al. ilmoitettu setiritsiinin ja pilsikainidin samanaikainen anto esti molemminpuolisesti munuaispuhdistumaa ja alensi eliminaatiovakiota. Pilsicainidin kertyminen johtaa rytmihäiriöihin.
setiritsiini on tällä hetkellä yksi yleisimmin käytetyistä lääkkeistä. Yleensä setiritsiini on suhteellisen turvallinen lääke jopa yliannostus lapsilla, vain uneliaisuutta ja sedaatiota havaittiin, mutta ei muita haittavaikutuksia. Setiritsiinin yliannostukseen liittyvä sydäntapahtumien riski on edelleen erittäin pieni. Kirjallisuudessa on vain yksi tapausraportti setiritsiinin aiheuttamasta bradykardiasta. Tämä tapaus on myös ensimmäinen akuutin kuolemaan johtavan myrkytyksen tapaus setiritsiinillä. Anoreksiaa sairastava 18-vuotias nainen otti suuria setiritsiiniannoksia (270 mg) itsemurhayrityksen vuoksi. Tähän asti tämä tapaus on edelleen ainoa kuolemaan johtanut myrkytystapaus setiritsiinillä lääketieteellisessä kirjallisuudessa. Tavanomaisen setiritsiiniannoksen (10 mg/vrk) aiheuttamaa bradykardiaa, kuten tässä tapauksessa, ei ole raportoitu kirjallisuudessa ennen. Tässä tapauksessa vain tavallisen setiritsiiniannoksen aiheuttama bradykardia ei ole vakuuttava.
toisaalta essitalopraami on sitalopraamin (S)-stereoisomeeri, raseeminen seos. Kirjoittajat mainitsivat, että sitalopraamilla on aiemmin raportoitu sydämeen kohdistuvia haittavaikutuksia, kuten bradykardiaa, takykardiaa ja hypotensiota. Essitalopraamin sydäntapahtumariskistä on kuitenkin rajallisesti tietoa. Howland kuitenkin ilmoitti, että ihmisillä ja eläimillä tehdyissä tutkimuksissa ei ole vahvaa näyttöä siitä, että essitalopraamin sydänturvallisuus olisi merkittävästi sitalopraamia parempi. Lisäksi Caillet et al. todettiin, että haittavaikutusten määrässä ei havaittu merkitsevää eroa Rac-sitalopraami/(S)-sitalopraami-parien välillä. Lisäksi serotoniinitoksisuus, QT-ajan piteneminen ja bradykardia ovat Van Gorp et al-hoidon essitalopraamiyliannostuksen tärkeimpiä ilmenemismuotoja.- työhuone. Setiritsiiniin verrattuna essitalopraami on tässä tapauksessa epäilyttävämpi.

itse asiassa kirjoittajat mainitsevat lääkkeiden yhteisvaikutuksesta ” essitalopraamin samanaikainen käyttö voi edistää setiritsiinin aiheuttaman bradykardian kehittymistä altistavana tekijänä.”Uskomme kuitenkin, että essitalopraamin pitäisi kantaa päävastuu bradykardiasta. Setiritsiini on päinvastoin vain altistava tekijä. Siksi tässä tapauksessa hypoteesimme on, että setiritsiini vuorovaikutuksessa essitalopraamin ja sitten kertyminen essitalopraamin indusoi bradykardia. PubMed-haussa ei kuitenkaan ilmene tietoja setiritsiinin ja essitalopraamin yhteisvaikutuksista eikä setiritsiinin ja sitalopraamin yhteisvaikutuksista. Hypoteesimme selvittämiseen tarvitaan lisää asiaan liittyviä raportteja tai tutkimuksia.
yhteenvetona voidaan todeta, että bradykardian syy on tässä tapauksessa hämärän peitossa. Koska bradykardia häviää setiritsiinihoidon lopettamisen jälkeen, setiritsiini on mahdollinen syy, mutta vähemmän vakuuttava. Myös essitalopraamin ja setiritsiinin yhteisvaikutus on todennäköinen syy. Setiritsiiniin verrattuna essitalopraamilla pitäisi olla päävastuu bradykardiasta. Syy-seuraussuhteen selvittämiseksi tarvitaan lisää liitännäistutkimuksia.
taloudellinen tuki ja sponsorointi
nolla.
eturistiriidat
eturistiriitoja ei ole.

Top

Engin s, Aydin NN, Köksal I. Setiritsiiniin liittyvä bradykardia: tapausraportti. Dermatol Sinica 2018;36: 111-2. Takaisin viitattuun tekstiin nro. 1
Tsuruoka S, Ioka T, Wakaumi M, Sakamoto K, Ookami H, Fujimura A, et al. Vaikea rytmihäiriö, joka johtuu setiritsiinin ja pilsicainidin yhteisvaikutuksesta potilailla, joilla on munuaisten vajaatoiminta:ensimmäinen tapaus osoittaa kilpailua erittymisestä munuaisten monilääkeresistenssiproteiini 1: n ja orgaanisen kationin kuljettajaproteiini 2: n kautta. Clin Pharmacol Ther 2006; 79: 389-96. Takaisin viitattuun tekstiin nro. 2
van Gorp F, Whyte IM, Isbister GK. Essitalopraamiyliannostuksen kliiniset ja EKG-vaikutukset. Ann Emerg Med 2009; 54: 404-8. Takaisin siteerattuun tekstiin nro. 3
Hansen JJ, Feilberg Jørgensen NH. Nelivuotiaan pojan setiritsiinimyrkytys. Ugeskr Laeger 1998;160: 5946-7. Takaisin viitattuun tekstiin nro. 4
Chodorowski Z, Sein Anand J, Kujawska H. Fatal suicidal intoxication with setirizine in patient with anorexia-a case report. Przegl Lek 2004; 61: 433-4. Takaisin viitattuun tekstiin nro. 5
Howland RH. Kysymys essitalopraamin mahdollisesta sydäntoksisuudesta. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv 2012;50:17-20. Takaisin viitattuun tekstiin nro. 6
Caillet C, Chauvelot-Moachon L, Montastruction JL, Bagheri H; Ranskan alueellisten Lääketurvakeskusten liitto. Enantiomeerien ja raseemisten seosten turvallisuusprofiili: onko se sama? Br J Clin Pharmacol 2012;74: 886-9. Takaisin viitattuun tekstiin nro. 7

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.