Tartalomjegyzék

levelezés

év : 2019 / kötet: 37 / szám : 2 / oldal : 110-111

a bradycardiát csak a cetirizin okozza, vagy az escitalopram és a cetirizin kölcsönhatása?
Hsiu-Hui Chiu1, Yi-Chun Yeh2, Chieh-Shan Wu3
1 bőrgyógyászati osztály, Pingtung keresztény Kórház, Pingtung; bőrgyógyászati osztály, E-Da rák Kórház, Kaohsiung, Tajvan
2 Pszichiátriai Osztály; Pszichiátriai Osztály, Kaohsiung Orvostudományi Egyetem, Kaohsiung, Tajvan
3 bőrgyógyászati osztály, Kaohsiung veteránok általános kórház; Bőrgyógyászati Tanszék, Orvostudományi Kar, Orvostudományi Főiskola, Kaohsiung Orvostudományi Egyetem, Kaohsiung, Tajvan

az internetes közzététel dátuma 18-jún-2019

levelezési cím:
Dr. Chieh-Shan Wu
no. 386 Ta-Chung 1. út, Kaohsiung 81362
Tajvan
 jelentkezzen be az e-mail azonosító eléréséhez

támogatási forrás: nincs, összeférhetetlenség: nincs

DOI: 10.4103 / ds.ds_24_18

 jogok és engedélyek

hogyan idézhetem ezt a cikket:
Chiu HH, Yeh YC, Wu CS. A bradycardiát csak a cetirizin okozza, vagy az escitalopram és a cetirizin kölcsönhatása?. Dermatol Sin 2019;37:110-1

hogyan lehet idézni ezt az URL-t:
Chiu HH, Yeh YC, Wu CS. A bradycardiát csak a cetirizin okozza, vagy az escitalopram és a cetirizin kölcsönhatása?. Dermatol Sin 2019; 37: 110-1. Elérhető: https://www.dermsinica.org/text.asp?2019/37/2/110/259680

kedves szerkesztő,
elolvastuk a “cetirizin-asszociált bradycardia: esettanulmány” című cikket a naplójában. A cikk utolsó bekezdésében a következtetés az, hogy ” beszámoltunk egy bradycardia esetéről, amelyet valószínűleg a cetirizin okozott.”Úgy gondoljuk, hogy a cikk címe nem kompatibilis a tartalmával.
a cetirizin főként túladagolás esetén növeli a QT-intervallumot, bár a jelentések szerint hatása kisebb, mint más hagyományos H1-blokkolóké. Sajnos a szerzők nem említették a QT intervallumot a cikkben. Az eredeti elektrokardiogram alapján becsülve nincs nyilvánvaló QT-megnyúlás ebben a betegben. Ez az oka támogató, nem egyszerű cetirizin mérgezés.
ebben az esetben az egyidejű gyógyszerek közé tartozik az escitalopram. A Bradycardia szerepel az escitalopram utasításában, és az escitalopram túladagolásának egyik fő megnyilvánulása. A szerzők úgy vélik, hogy a tapasztalt bradycardia nagyobb valószínűséggel kapcsolódik a cetirizinhez, mivel a bradycardia a cetirizin abbahagyása után megszűnt. Azonban, figyelembe véve a gyógyszerkölcsönhatást, a mellékhatások bármelyik kölcsönhatásban lévő gyógyszer abbahagyása után eltűnhetnek. Ezért az escitalopram ebben az esetben még mindig gyanús. Az escitalopram és a bradycardia közötti kapcsolatot szintén “valószínűnek”értékelték, ugyanazon Naranjo algoritmuson alapuló 5 bázissal.

az angol szakirodalom áttekintése, van egy jelentés a cetirizin és a pilsicainid kölcsönhatásáról, ami aritmia kialakulásához vezet veseelégtelenségben szenvedő betegeknél. Ebben az esetben 3 nappal a cetirizin és a pilsicainid egyidejű alkalmazása után a beteg ájulásra panaszkodott. Az elektrokardiogram széles QRS hullámmal mutatta ki a sinus bradycardiát. A korrigált QT-intervallum megnyúlása nem volt nyilvánvaló. Mivel a széles QRS-hullámmal járó sinus bradycardiát feltételezték, hogy összefüggésbe hozható a pilzikainid felhalmozódásával, a pilzikainid-kezelést a cetirizin-kezelés folytatása mellett abbahagyták. Három nappal később a tünetek eltűntek, és az elektrokardiogram visszatért az előző mintához. Tsuruoka, et al. a cetirizin és a pilzikainid együttes alkalmazása kölcsönösen gátolta a renalis clearance-t és csökkentette az eliminációs állandót. A pilzikainid felhalmozódása arrhythmiához vezetett.
a cetirizin jelenleg az egyik legszélesebb körben alkalmazott gyógyszer. Általánosságban elmondható, hogy a cetirizin viszonylag biztonságos gyógyszer, még a gyermekek túladagolása is, csak álmosságot és szedációt figyeltek meg, de más mellékhatásokat nem észleltek. A cetirizin túladagolásával kapcsolatos szívbetegségek kockázata még mindig rendkívül kicsi. A szakirodalom áttekintése, csak egy esettanulmány van a cetirizin által okozott bradycardiáról. Ez az eset a cetirizinnel történő akut halálos mérgezés első esete is. Egy 18 éves anorexiás nő öngyilkossági kísérlet miatt nagy dózisú cetirizint (270 mg) vett be. Eddig ez az eset még mindig az egyetlen halálos mérgezés a cetirizinnel az orvosi szakirodalomban. Bradycardia okozta szokásos adag cetirizin (10 mg/nap), mint ebben az esetben, nem számoltak be a szakirodalomban előtt. Ebben az esetben a bradycardia, amelyet csak a szokásos cetirizin adag okoz, nem meggyőző.
másrészt az escitalopram a citalopram (s) – sztereoizomerje, racém keverék. A szerzők megemlítették, hogy a citaloprammal korábban már beszámoltak olyan szívkárosító hatásokról, mint a bradycardia, tachycardia és hipotenzió. Az escitalopram alkalmazásával azonban korlátozott mennyiségű adat áll rendelkezésre a kardiális esemény kockázatáról. Howland azonban arról számolt be, hogy humán és állatkísérletekből nincs erős bizonyíték arra, hogy az escitalopram szívbiztonsága szignifikánsan jobb lenne, mint a citalopramé. Továbbá, Caillet et al. megállapította, hogy nem volt szignifikáns különbség a mellékhatások számában a RAC-citalopram/(S)-citalopram párok között. Ezenkívül a szerotonin toxicitás, a QT-megnyúlás és a bradycardia az escitalopram túladagolásának fő megnyilvánulása van Gorp et al.tanulmány. A cetirizinnel összehasonlítva az escitalopram ebben az esetben gyanúsabb.
valójában a szerzők valóban megemlítik a gyógyszerkölcsönhatást “az escitalopram egyidejű alkalmazása hozzájárulhat a cetirizin által kiváltott bradycardia kialakulásához, mint hajlamosító tényezőhöz.”Úgy gondoljuk azonban, hogy az escitalopramnak kell viselnie a bradycardia fő felelősségét. Éppen ellenkezőleg, a cetirizin csak hajlamosító tényező. Ezért ebben az esetben hipotézisünk az, hogy a cetirizin kölcsönhatásba lép az escitaloprammal, majd az escitalopram felhalmozódása indukálta a bradycardiát. A PubMed kutatás azonban nem tárt fel jelentést a cetirizin és az escitalopram közötti gyógyszerkölcsönhatásról, sem a cetirizin és a citalopram között. További kapcsolódó jelentésekre vagy tanulmányokra van szükség hipotézisünk megállapításához.
összefoglalva, a bradycardia oka ebben az esetben homályos. A cetirizin abbahagyása után megszűnő bradycardia miatt a cetirizin lehetséges ok, de kevésbé meggyőző. Az escitalopram és a cetirizin kölcsönhatása szintén valószínű ok. A cetirizinnel összehasonlítva az escitalopram viseli a bradycardia fő felelősségét. További kapcsolódó vizsgálatokra van szükség az ok-okozati összefüggés megállapításához.
pénzügyi támogatás és szponzorálás
nulla.
összeférhetetlenség
nincsenek összeférhetetlenségek.

felső

Cetirizinnel összefüggő bradycardia: esettanulmány. Dermatol Sinica 2018; 36:111-2.  vissza az idézett szöveghez. 1
Curuoka S, Ioka T, Wakaumi M, Sakamoto K, Ookami H, Fudzsimura A és mtsai. Súlyos arrhythmia a cetirizin és a pilzikainid kölcsönhatásának eredményeként veseelégtelenségben szenvedő betegben: az első eset a vese multirezisztencia protein 1 és szerves kation transzporter 2 útján történő kiválasztódásért való versengést mutat. Clin Pharmacol Ther 2006; 79: 389-96.  vissza az idézett szöveghez. 2
van Gorp F, Whyte IM, Isbister GK. Az escitalopram túladagolás klinikai és EKG hatásai. Ann Emerg Med 2009; 54: 404-8.  vissza az idézett szöveghez. 3
Hansen J. J., Feilberg J. A. N. H. Véletlen cetirizin mérgezés egy négy éves fiúban. Ugeskr Laeger 1998;160: 5946-7.  vissza az idézett szöveghez. 4
Chodorowski Z, Sein Anand J, Kujawska H. halálos öngyilkossági mérgezés cetirizinnel anorexiában szenvedő betegeknél – esettanulmány. Przegl Lek 2004; 61: 433-4.  vissza az idézett szöveghez. 5
Howland RH. Kérdés az escitalopram potenciális szívtoxicitásáról. J Pszichoszoc Nurs Ment Egészségügyi Szolgálat 2012; 50: 17-20.  vissza az idézett szöveghez. 6
Caillet C, Chauvelot-Moachon L, Montastruc JL, Bagheri H; regionális farmakovigilancia központok francia Szövetsége. Az enantiomerek biztonsági profilja vs .. racém keverékek: ugyanaz? Br J Clin Pharmacol 2012; 74: 886-9.  vissza az idézett szöveghez. 7

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.